lørdag 27. februar 2010

Trudes runde retropute



Legg opp 13 lm og sett sammen i ring med en kjedemaske. Lag 5 lm (1 stav og to lm). Hekle så 19 tredoble staver med en luftmaske mellom hver stav. Nå skal du lage 19 luftmaskebuer av 17 luftmasker som festes med en fastmaske mellom hver stav ut runden. Hekle så 17 fm i hver bue.
Bytt farge nå om du ønsker det. Hekle 8 fm, to fm i neste maske og 8 fm i en runde.
Nå skal det felles nede mellom buene og økes ytterst på buene slik:
Hopp over masken nederst mellom buene, 8 fm, 2 fm i samme maske ytterst på buens midtpunkt, 8 fm. Gjenta dette ut runden. Hekle to runder av hver farge. (10 striper med 2 omg i hver farge) Eller etter det mønsteret du måtte ønske selv.

Den 11. og siste stripen felles det ved å hoppe over masken nede i buen, men ikke øk ytterst på buene.

Baksiden lages slik i en farge: Første runde hekles i fm og felles nede mellom buene. Neste runde også i fm men fell ved å hoppe over 4m sidtedenfor 1 nede mellom buene. Slik at det blir et lite hull/sammensnurping der. Neste runde felles det ved å hoppe over masken ved hullet/sammensnurpingen, og hopp over 1m midt mellom fellingene på forrige omgang.
Så hekler du en runde fm uten felling eller øking.

Nå skal vi hekle staver. Hekle 6 staver og hopp over 1m ut runden. Neste runde hekler du 5 staver og hopper over 1m. Fortsett med en stav mindre mellom fellingene for hver runde intill du har tre staver mellom hver felling eller så mye du synes er passe til din pute.
Avslutt så men noen runder fastmasker for å få en pen kant tilslutt.

PS! Mønsteret er bare mine notater. Og jeg er nybegynner på hekling :o)

17 kommentarer:

Monicas sa...

så flink...åsså nybegynner?..jøss...stå på jente

Guro sa...

Fantastisk!! tusen takk for at du deler denne oppskriften. så nå er det bare å brette opp ermene og finne frem tålmodigheten:)god helg!

Trude sa...

Lykke til! Det er veldig mange masker på en runde, så det går med litt garn og litt tid. Men jeg synes det er verdt det. For fine puter blir det i alle fall :o)

Judith sa...

Endelig! Har ventet på ei forklaring på hvordan du har heklet putene dine. De er bare kjempetøffe! Kan hende det blir ei pute på meg også nå. Takk for god forklaring:-)

Trude sa...

Takk takk, håper det er forståelig. Jeg er ikke så flink på hekleuttrykk.
Og har ikke prøvd å hekle etter mønster enda. Skal ikke ta all ære for denne selv heller. Fikk mye hjelp av mor.

Datt sa...

Sååå stilig! Ser veldig avansert ut å lage! :-O

Trude sa...

Nsida, ikke avansert i det hele tatt. Det er bare staver(tredoble), luftmasker og fastmasker. Og jeg hadde kun heklet en lue før jeg begynte på denne puta. Men det er greit å kjenne noen man kan spørre om man står fast.

Nina sa...

Wow - det der så imponerende ut ;). Du er jo fantastisk kreativ selv.

Komadyret sa...

Nydelig pute. Farmoren min har en liknendes denne puten hjemme, som jeg syns er skamkul (og håper jeg en dag får arve). Endelig en oppskrift å oppdrive, så kanskje jeg skal lage meg en selv heller :)

Linda sa...

Utrolig kul pute, bare litt usikker på om jeg har tålmodighet til å begynne på en slik!

Men jeg har endelig begynt på pixielua, men er ikke helt sikker på om jeg forstår oppskriften. Er det bare de fire pinnene (som er beskrevet i midten av lua) man gjentar hele tiden, men med 2 masker mer hver fjerde pinne? Forstår ikke hva du mener i den nest-siste setningen i oppskriften... Sikkert bare meg som er litt treig...

Takk for at du deler oppskrift!

Linda sa...

Kan man forresten følge denne oppskriften om man trenger å se oppskriften pinne for pinne? (Jeg har fulgt oppskriften din fram til der man strikker 6 vrange (sett fra utsiden).

Linda sa...

Tusen hjertelig takk for forklaring :-)

Ina sa...

Hei Trude!

For en utrolig artig pute :) Jeg falt helt pladask for denne, jeg. Har prøvd ut oppskriften din, resultatet kan du se i bloggen min. Jeg har linket tilbake til deg :)

Takk for at du delte oppskriften!

Hilsen Tina

knitnetty sa...

Du for en lekker pute!!! Takk for at du deler oppskriften :)

Linda sa...

Kjempe nydelig pute,tusen takk for oppskriften:))

Anonym sa...

Hvilket garn og nr på nålen bruker du?

Trude sa...

Brukte Smart garn. Litt usikker på heklenål, men tror det var 3.5...